Reklamačný poriadok – všetko, čo potrebujete vedieť

Vaša spokojnosť je pre nás dôležitá – pozrite si, ako reklamovať.

1.Úvodné ustanovenia

 

1.1. Predávajúci

Meno a Priezvisko : Vlasta Pivarčeková

Obchodné meno: Vlasta Pivarčeková

Sídlo: Turecká ulica 204/16, 962 62, Sása, Banskobystrický kraj, Slovensko      

Adresa kamenej predajne a E-shopu  : Večierka, ulica Slobody 948/164, 962 61, Dobrá Niva, Banskobystrický kraj, Slovensko

Registrácia : č.Žo-2005/01598/2/TOK   č.Živnosť.reg. 670-13387

IČO : 41651979

DIČ : 1074528785

IČDPH : SK1074528785

Kontaktné údaje mail/ tel.číslo : info@vecierkashop.sk / 0903 409 367

V prípade nedostupnosti : Michal Pivarček 0904 482 776

1.2 Odkaz na všeobecné obchodné podmienky (VOP)

Tento reklamačný poriadok je neoddeliteľnou súčasťou Všeobecných obchodných podmienok predávajúceho a upravuje práva a povinnosti kupujúceho (spotrebiteľa) pri uplatňovaní práv zo zodpovednosti za vady tovaru alebo služieb.

Kupujúci je povinný sa s týmto reklamačným poriadkom oboznámiť pred uskutočnením objednávky. Zaslaním objednávky kupujúci potvrdzuje, že bol s týmto reklamačným poriadkom oboznámený a súhlasí s jeho znením, ako aj so znením Všeobecných obchodných podmienok, ktoré sú dostupné na nasledovnom odkaze.

1.3 Účel reklamačného poriadku

Tento reklamačný poriadok bol vypracovaný v súlade s príslušnými právnymi predpismi Slovenskej republiky, najmä zákonom č. 250/2007 Z. z. o ochrane spotrebiteľa, zákonom č. 40/1964 Zb. Občiansky zákonník a zákonom č. 102/2014 Z. z. o ochrane spotrebiteľa pri predaji na diaľku.

Účelom tohto reklamačného poriadku je jasne a zrozumiteľne upraviť podmienky, spôsob a lehoty uplatňovania práv kupujúceho zo zodpovednosti za vady tovaru alebo služieb zakúpených prostredníctvom našej internetovej stránky.

Reklamačný poriadok slúži na zabezpečenie spravodlivého a transparentného postupu pri riešení reklamácií a je záväzný pre predávajúceho aj kupujúceho.

2. Zodpovednosť za vady tovaru

Predávajúci zodpovedá za to, že tovar dodaný kupujúcemu je v súlade s kúpnou zmluvou, t. j. že zodpovedá popisu, gramáži  je v primeranom množstve, kvalite a má dohodnuté alebo bežné vlastnosti vzhľadom na druh tovaru.

Predávajúci zodpovedá najmä za to, že:

  • potravinové produkty sú dodané v záručnej alebo dobe minimálnej trvanlivosti, platnej ku dňu doručenia tovaru,

  • nepotravinový tovar je dodaný v bezchybnom stave a plne funkčný, pokiaľ ide o spotrebný tovar (napr. drogéria, domácnosť),

  • obaly zálohovaných produktov sú nepoškodené, vhodné na spätné odovzdanie a záloha je riadne účtovaná v súlade s platnými predpismi SR.

2.1. Zodpovednosť predávajúceho sa nevzťahuje na:

  • zníženú kvalitu alebo zmenu vlastností potravín v dôsledku nesprávneho skladovania po ich prevzatí kupujúcim,

  • poškodenie tovaru vzniknuté mechanicky počas vybaľovania alebo manipulácie po doručení,

  • uplynutie trvanlivosti alebo dátumu spotreby, ak si kupujúci prevzal tovar s dostatočnou rezervou na jeho spotrebu,

  • obaly, ktoré boli po prevzatí poškodené a nemožno ich vrátiť do zálohového systému (napr. stlačené PET fľaše, preliačené plechovky).

 
2.2. Vysvetlenie Informácie o zálohovaných obaloch v prípade ich vrátenia kupujúcemu
 

V súlade s platnou legislatívou Slovenskej republiky (zákon č. 302/2019 Z. z. o zálohovaní jednorazových obalov) sú niektoré nápoje predávané v zálohovaných obaloch, ako sú PET fľaše a plechovky, ktoré sú označené symbolom „Z“ v recyklačnom kruhu.

Cena zálohy (0,15 € za kus) sa automaticky pripočítava k cene produktu v nákupnom košíku. Táto záloha nie je vratná pri doručení objednávky – tzn. kuriér nepreberá prázdne obaly a kupujúci nemá nárok na odpočet zálohy pri preberaní tovaru.

Kupujúci si môže zálohu uplatniť vrátením obalov do ktoréhokoľvek odberného miesta zapojeného do systému zálohovania (napr. automaty v obchodných reťazcoch, predajne s označením zálohovacieho miesta), kde mu bude záloha vrátená priamo na mieste.

Odporúčame ponechať si pokladničný doklad alebo faktúru ako potvrdenie o výške zaplatenej zálohy.

 2.3 V prípade vadného, poškodeného alebo nesprávne dodaného tovaru má kupujúci právo požadovať:
  • výmenu tovaru za bezchybný (ak je to možné),

  • primeranú zľavu z ceny,

  • vrátenie zaplatenej ceny vrátane zálohy za obal (ak sa tovar nedá nahradiť),

  • úhradu nákladov spojených s vybavením reklamácie.

2.4. Záručná doba

Sa vzťahuje najmä na nepotravinový tovar a trvá 24 mesiacov od prevzatia, ak zákon neustanovuje inak. Na potraviny sa vzťahuje záručná doba alebo dátum minimálnej trvanlivosti podľa konkrétneho produktu.

Kupujúci je povinný skontrolovať obsah zásielky bezprostredne po jej doručení. V prípade zjavných vád (napr. poškodené balenie, zlé množstvo, chýbajúce položky) je povinný kontaktovať predávajúceho najneskôr do 24 hodín od doručenia tovaru. Neskoršie reklamácie tohto typu nemusia byť akceptované.

2.5. Tovar (potravinový a nepotravinový).

Predávajúci zodpovedá za:

  • dodanie správneho tovaru v dohodnutom množstve, kvalite a vyhotovení,

  • to, že tovar nie je poškodený, znehodnotený, kontaminovaný alebo nekompletný,

pri potravinách: za dodržanie dátumu minimálnej trvanlivosti alebo dátumu spotreby a hygienických podmienok skladovania a prepravy.

 Príklady vád tovaru:

  • doručený jogurt má poškodený obal alebo je po dátume spotreby,

  • balenie cestovín je roztrhnuté a vysypané v zásielke,

  • objednali ste 2 balenia kávy, no doručené bolo len jedno,

  • drogéria (napr. čistiaci prostriedok) má vytiekol obal počas dopravy.

Kupujúci má v týchto prípadoch právo na opravu chyby (napr. doposlanie chýbajúceho tovaru), výmenu, zľavu z ceny alebo odstúpenie od zmluvy.


2.5. Služby (napr. doručenie objednávky).

Predávajúci taktiež zodpovedá za správne a kvalitné poskytovanie služieb súvisiacich s objednávkou, predovšetkým:

  • včasné doručenie objednávky podľa dohodnutých podmienok,

  • doručenie úplnej a správnej zásielky,

  • primerané balenie a manipuláciu s tovarom tak, aby nedošlo k jeho poškodeniu.

Príklady vád služieb:

  • objednávka bola doručená s výrazným oneskorením bez oznámenia,

  • kuriér doručil neúplnú zásielku (napr. chýba celý chladiaci box s mliečnymi výrobkami),

  • teplota pri doručení mrazeného tovaru nebola dodržaná a tovar sa začal topiť.

Aj v prípade vád služby má zákazník nárok na reklamáciu a kompenzáciu (napr. náhradné doručenie, zľavu, vrátenie časti ceny alebo odstúpenie od zmluvy).


 Čo sa nepovažuje za vadu:

  • prirodzené opotrebovanie alebo zmena vlastností tovaru v dôsledku jeho bežnej spotreby,

  • vady spôsobené nesprávnym skladovaním zo strany kupujúceho (napr. mlieko necháte mimo chladničky),

  • tovar po dátume spotreby, ak bol zakúpený v sekcii výpredaj/akcia s upozornením na krátku dobu trvanlivosti.

3. Trvanie zákonnej záruky

V zmysle platných právnych predpisov sa na tovar zakúpený prostredníctvom e-shopu vzťahuje zákonná záručná doba v trvaní 24 mesiacov odo dňa prevzatia tovaru spotrebiteľom, ak nie je stanovené inak.

Záručná doba sa vzťahuje najmä na:

  • nepotravinový tovar (napr. kuchynské potreby, drogéria, domáce potreby),

  • tovary, pri ktorých sa predpokladá dlhšia životnosť alebo opakované používanie.

Výnimky zo zákonnej záruky:

  • Potraviny a tovar s obmedzenou dobou trvanlivosti (napr. mliečne výrobky, mäso, pečivo, ovocie) nepodliehajú 24-mesačnej záruke.
    V takom prípade sa zodpovednosť za kvalitu viaže na dátum spotreby alebo minimálnej trvanlivosti uvedený na obale.

  • Na tovar predávaný za zníženú cenu kvôli vade, ktorá bola jasne uvedená pri predaji, sa záruka nevzťahuje na túto konkrétnu vadu.

 Príklady:

  • Zakúpili ste plastovú dózu na potraviny – vzťahuje sa na ňu 24-mesačná záruka. Ak sa po krátkom čase rozpadne rukoväť, ide o vadu, ktorú môžete reklamovať.

  • Kúpili ste chladené vajcia s dátumom spotreby 10 dní od objednania. Ak sú doručené po dátume spotreby, ide o chybu. Ale ak ich po 10 dňoch nespotrebujete, reklamovať ich už nie je možné.

  • Kúpili ste čistiaci prostriedok, ktorého vrchnák zle tesní – ak ide o výrobnú vadu, vzťahuje sa naň zákonná záruka.

4. Rozdiel medzi vadou tovaru pri prevzatí a chybou vzniknutou neskôr

4.1. Vada tovaru pri prevzatí

Ide o vadu, ktorá:

  • existovala už v čase, keď kupujúci prebral tovar (aj keď sa prejavila neskôr),

  • spôsobuje, že tovar nie je v zhode s kúpnou zmluvou – t. j. nespĺňa kvalitatívne, množstevné alebo funkčné požiadavky, ktoré boli pri kúpe dohodnuté alebo očakávané.

4.2. Príklady vád pri prevzatí:

  • Zákazník dostane vajcia, z ktorých niektoré sú prasknuté alebo znečistené.

  • Obal od kečupu je pri doručení deravý a obsah vytiekol.

  • Zákazník dostane nesprávny druh alebo množstvo tovaru.

  • Nepotravinový tovar (napr. plastová miska) má zlomený okraj alebo nedoliehajúce viečko hneď po rozbalení.

Kupujúci má právo takúto vadu reklamovať, a ak sa preukáže, že existovala už pri prevzatí, predávajúci zodpovedá za jej odstránenie, výmenu, zľavu alebo vrátenie peňazí.

4.3. Vada vzniknutá po prevzatí

Ide o chybu, ktorá :

  • vznikla až po doručení tovaru kupujúcemu,

  • je spôsobená nesprávnym skladovaním, manipuláciou, poškodením alebo opotrebovaním,

  • nepochádza z výrobného procesu ani z dôvodu nesúladu s kúpnou zmluvou.

4.4. Príklady vád po prevzatí:

  • Jogurt sa pokazí, pretože zákazník ho neskladoval v chlade.

  • Plastová dóza sa zdeformuje, pretože bola vložená do rúry, aj keď nie je určená na vysoké teploty.

  • Tovar je mechanicky poškodený kupujúcim pri rozbaľovaní alebo nesprávnom použití.

V týchto prípadoch reklamácia nebude uznaná, pretože ide o vadu spôsobenú kupujúcim.

5. Podmienky uplatnenia reklamácie

Aby mohol Kupujúci úspešne uplatniť reklamáciu, musí splniť niekoľko podmienok, ktoré sú potrebné na správne vybavenie reklamácie

 5.1. Kedy a ako môže Kupujúci reklamáciu uplatniť ?

Kupujúci môže reklamáciu uplatniť ihneď po zistení vady tovaru alebo služby, najneskôr však do 24 mesiacov od prevzatia tovaru (v prípade potravín a tovaru s obmedzenou trvanlivosťou do konca obdobia spotreby).

Reklamáciu možno uplatniť:

  1. Osobne – na prevádzke alebo v sídle predávajúceho.

  2. E-mailom – zaslaním reklamácie na kontaktný e-mail predávajúceho.

  3. Poštou – zaslaním písomnej reklamácie na adresu predávajúceho.

5.2. Doklady potrebné na uplatnenie reklamácie

Pre úspešné vybavenie reklamácie musí kupujúci predložiť nasledujúce doklady:

  • Faktúru alebo doklad o kúpe tovaru (slúži ako dôkaz o zakúpení tovaru a dátume predaja),

  • Vyplnený reklamačný formulár (ak ho predávajúci poskytuje), kde kupujúci uvedie podrobnosti o vade tovaru a požiadavky na jej riešenie,

  • Tovar, ktorý sa reklamuje – tovar by mal byť čistý, kompletný a nepoškodený, ak je to možné.

Tip: Tovar by mal byť v originálnom balení, ak je to možné. Uľahčí to proces riešenia reklamácie.

 5.3. Stav tovaru pri reklamácii

Tovar, ktorý sa reklamuje, musí byť:

  • čistý (aby sa predišlo problémom pri hodnotení vady),

  • kompletný (vrátane všetkých dielov a príslušenstva, ktoré boli pri nákupe súčasťou balenia),

  • nepoužívaný (ak je to možné) – nie je vhodné reklamovať tovar, ktorý už bol použitý spôsobom, ktorý mohol spôsobiť vadu.

5.4. Postup pri uplatnení reklamácie cez e-shop

  • Kupujúci si prečíta reklamačný poriadok na stránke e-shopu.

  • Vyplní reklamačný formulár, ktorý nájde vo Všeobecných obchodných podmienkach a priloží doklady o kúpe.

  • Zašle formulár na e-mail alebo poštou predávajúcemu, prípadne odovzdá reklamovaný tovar osobne.

  • Pre rýchlejšie vybavenie reklamácie je dobré priložiť fotky s poškodeným tovarom ihneď po zistení na mieste.

  • Predávajúci bude kontaktovať kupujúceho a  následne potvrdí prijatie reklamácie a bude následne informovať spotrebiteľa o ďalšom postupe.

6. Lehota na vybavenie reklamácie

Predávajúci je povinný vybaviť reklamáciu bez zbytočného odkladu, najneskôr však do 30 kalendárnych dní odo dňa uplatnenia reklamácie kupujúcim. Po uplynutí tejto lehoty má kupujúci právo od zmluvy odstúpiť alebo požadovať výmenu tovaru za nový.

6.1. Začiatok plynutia lehoty

Lehota začína plynúť nasledujúcim dňom po dni uplatnenia reklamácie. Reklamácia sa považuje za uplatnenú v deň, keď predávajúci obdrží reklamovaný tovar a kompletné podklady potrebné na posúdenie reklamácie (napr. popis vady, doklad o kúpe a pod.).

6.2. Reklamácia nepotravinového tovaru

Pri ostatných produktoch (napr. drogéria, domáce potreby, kuchynské vybavenie a pod.) sa uplatňuje štandardná lehota:

  • Reklamácia bude vybavená najneskôr do 30 kalendárnych dní.

  • O výsledku reklamácie bude zákazník informovaný elektronicky (e-mailom) alebo iným dohodnutým spôsobom.

  • Ak je reklamácia uznaná, predávajúci zabezpečí nápravu formou opravy, výmeny tovaru, poskytnutia zľavy, alebo vrátenia peňazí – podľa povahy vady a dohody so zákazníkom.

V zmysle § 18 ods. 4 zákona č. 250/2007 Z. z. o ochrane spotrebiteľa-kupujúceho, je predávajúci povinný vybaviť reklamáciu najneskôr do 30 dní odo dňa jej uplatnenia. Táto lehota je zákonná a nemenná – nie je možné ju jednostranne predĺžiť ani podmienkami e-shopu.

Čo to znamená v praxi:

  • Lehota 30 dní sa počíta od dňa, kedy kupujúci reklamáciu uplatní (napr. doručí vadný tovar a oznámenie o reklamácii).

  • Do 30 dní musí predávajúci reklamáciu:

    • vybaviť (t. j. rozhodnúť o nej a zároveň zabezpečiť nápravu, ako je výmena, oprava, vrátenie peňazí, atď.),

    • a informovať kupujúceho výsledku.

  • Ak predávajúci nestihne reklamáciu vybaviť v tejto lehote, kupujúci má právo od zmluvy odstúpiť a žiadať vrátenie peňazí.

Poznámka pre e-shopy:

  • 30-dňová lehota platí pre všetky typy tovaru, no pri potravinách sa očakáva rýchlejšie konanie, keďže ide o produkty s obmedzenou trvanlivosťou – v praxi by sa mali vybavovať do niekoľkých dní (zákon síce neurčuje kratšiu lehotu, ale zdravý rozum a ochrana kupujúceho áno).

  • Lehota sa nesmie predĺžiť ani ak je reklamácia zložitá alebo ak sa čaká na dodávateľa – predávajúci nesie zodpovednosť za dodržanie zákonnej lehoty.

6.3. Dĺžka trvania záruky

  • Potraviny: záruka trvá do dátumu minimálnej trvanlivosti alebo spotreby.

  • Nepotravinový tovar: záruka je štandardne 24 mesiacov, ak nie je uvedené inak.

6.4. Písomné potvrdenie o vybavení reklamácie

Po vybavení reklamácie bude kupujúcemu vydané písomné potvrdenie (e-mail alebo dokument v zásielke) o dátume a spôsobe vybavenia reklamácie, prípadne dôvod zamietnutia reklamácie.

6.5. Možnosť vrátenia peňazí, výmeny, opravy alebo zľavy z ceny

V prípade uznania reklamácie má kupujúci právo na primeranú nápravu vady tovaru, a to v jednej z nasledovných foriem:

  • Oprava tovaru, ak je vada opraviteľná a oprava je možná v primeranom čase,

  • Výmena tovaru za nový, ak ide o neodstrániteľnú vadu alebo ak sa vada vyskytne opakovane po oprave,

  • Primeraná zľava z kúpnej ceny, ak si kupujúci ponechá vadný tovar,

  • Vrátenie kúpnej ceny (odstúpenie od zmluvy), ak ide o závažnú vadu alebo ak predávajúci nevie reklamáciu vybaviť do zákonom stanovenej lehoty.

Spôsob vybavenia reklamácie sa určuje podľa povahy vady a po dohode s kupujúcim, pričom sa vždy prihliada na oprávnené záujmy kupujúceho. Kupujúci nemá povinnosť akceptovať opravu, ak si želá výmenu alebo vrátenie peňazí – len vtedy ak je vada závažná alebo opakovaná.

7. Práva kupujúceho pri uplatnení reklamácie

7.1. Právo na opravu, výmenu, zľavu alebo odstúpenie od zmluvy

Kupujúci má podľa § 622 a § 623 Občianskeho zákonníka právo požadovať pri vade tovaru:

  • bezplatné odstránenie vady (opravu),

  • výmenu tovaru za bezchybný,

  • primeranú zľavu z kúpnej ceny, alebo

  • odstúpenie od zmluvy a vrátenie peňazí, ak ide o závažnú alebo neopraviteľnú vadu.

Predávajúci je povinný tieto práva rešpektovať a vybaviť reklamáciu podľa rozhodnutia kupujúceho, ak to umožňuje charakter vady.

7.2 Kedy má kupujúci nárok na ktorý spôsob vybavenia (podľa závažnosti vady).

V súlade s § 622 ods. 1 a § 623 ods. 1 Občianskeho zákonníka:

  • Ak ide o odstrániteľnú vadu, má kupujúci právo na bezplatnú, včasnú a riadne vykonanú opravu.

  • Ak vada nie je odstrániteľná a bráni riadnemu užívaniu veci, kupujúci má právo požadovať výmenu veci alebo odstúpiť od zmluvy.

  • Ak ide o opakovane sa vyskytujúcu vadu po oprave, alebo viacero rôznych vád súčasne, ktoré bránia riadnemu užívaniu, má kupujúci opäť právo na výmenu alebo odstúpenie od zmluvy.

  • Ak ide o menej závažnú vadu, ktorá nebráni používaniu veci, má kupujúci právo na primeranú zľavu.

Kupujúci si vyberá, ktorý zo zákonných nárokov uplatní – predávajúci má povinnosť konať v súlade s výberom, ak je oprávnený.

7.3. Právo na náhradu nákladov súvisiacich s reklamáciou (napr. poštovné).

V súlade s § 622 ods. 2 Občianskeho zákonníka, ak kupujúci uplatní reklamáciu oprávnene, má právo aj na náhradu nevyhnutných nákladov, ktoré mu vznikli v súvislosti s uplatnením práv zo zodpovednosti za vady.

To zahŕňa najmä:

  • náklady na doručenie reklamovaného tovaru predávajúcemu (napr. poštovné),

  • iné primerané výdavky (napr. balné, cestovné, ak reklamácia neprebehla diaľkovo),

  • v prípade vrátenia tovaru po odstúpení od zmluvy: aj náklady na jeho spätné zaslanie.

Nárok je potrebné uplatniť u predávajúceho spolu s preukázaním výšky týchto nákladov (napr. doklad o zaplatenom poštovnom).

8. Uplatnenie reklamácie pri poskytovaní služby

8.1. Kupujúci má právo uplatniť reklamáciu v prípade, že služba bola poskytnutá:

  • v rozpore so zmluvou,

  • v nižšej ako zodpovedajúcej kvalite,

  • vadne, neúplne alebo inak chybne.

8.2  Reklamáciu služby je potrebné uplatniť bez zbytočného odkladu po zistení vady, a to písomne alebo elektronicky na kontakty uvedené predávajúcim, prípadne osobne, ak je to možné.

Kupujúci je povinný pri reklamácii uviesť:

  • identifikáciu zmluvy alebo doklad o poskytnutí služby (napr. faktúra, potvrdenie o objednávke),

  • popis vady alebo nedostatku,

  • požadovaný spôsob vybavenia reklamácie

8.3. Postup pri vadnom alebo neúplnom plnení služby

Ak bola služba poskytnutá vadne alebo neúplne, má kupujúci v súlade s § 634 Občianskeho zákonníka nárok na:

  • bezplatné a riadne odstránenie vady,

  • primeranú zľavu z ceny služby,

  • alebo, ak ide o podstatné porušenie zmluvy, odstúpenie od zmluvy a vrátenie zaplatenej sumy.

Spôsob vybavenia reklamácie volí kupujúci, ak to nie je v rozpore s povahou vady. Predávajúci je povinný reklamáciu vybaviť bez zbytočného odkladu, najneskôr do 30 kalendárnych dní odo dňa jej uplatnenia, v súlade s § 18 ods. 4 zákona č. 250/2007 Z. z. Po márnom uplynutí tejto lehoty má kupujúci  právo od zmluvy odstúpiť. O vybavení reklamácie bude kupujúci informovaný písomne (napr. e-mailom alebo listinne), pričom mu bude doručené aj potvrdenie o vybavení reklamácie a spôsobe jej riešenia.

9. Kontrola zásielky a postup pri poškodení balíka

9.1. Pokyny na kontrolu zásielky pri prevzatí

Pri doručení zásielky prostredníctvom prepravcu odporúčame, aby kupujúci bezprostredne po jej prevzatí vykonal vizuálnu kontrolu:

  • neporušenosť vonkajšieho obalu (krabica, fólia),

  • viditeľné známky mechanického poškodenia,

  • podozrenie na neoprávnený zásah do zásielky.

Ak je to možné, odporúča sa vykonať aj kontrolu obsahu zásielky priamo pri doručení (v prítomnosti doručovateľa). Ak to nie je možné, je vhodné to urobiť bezodkladne po prevzatí.

9.2. Postup v prípade zistenia poškodenia balíka

V prípade zistenia poškodenia obalu alebo obsahu zásielky je kupujúci povinný:

  • spísať škodový zápis s prepravcom pri prevzatí (alebo odmietnuť prevzatie zásielky),

  • zdokumentovať poškodenie (napr. fotografiou),

  • bezodkladne kontaktovať predávajúceho – ideálne do 24 hodín od prevzatia zásielky.

Ak kupujúci prevezme viditeľne poškodenú zásielku bez výhrad, môže byť sťažené preukázanie zodpovednosti za poškodenie. V takom prípade je nutné čo najskôr preukázať, že k poškodeniu došlo počas prepravy.

9.3. Zodpovednosť prepravcu vs. predávajúceho.

V súlade s ustanovením § 420 a nasl. Občianskeho zákonníka a podľa zákona č. 513/1991 Zb. Obchodný zákonník, platí:

  • za poškodenie tovaru počas prepravy zodpovedá prepravca, ak bolo poškodenie spôsobené počas prepravy a tovar bol predaný bez vád.

  • zodpovednosť za tovar do momentu jeho prevzatia kupujúcim však nesie predávajúci, a preto je predávajúci povinný vyriešiť reklamáciu aj v prípade poškodenia počas prepravy.

Predávajúci je povinný následne uplatniť regresné konanie voči prepravcovi, ak škoda vznikla vinou doručovacej služby.

Kupujúci nie je povinný riešiť škodu priamo s prepravcom – reklamáciu uplatňuje voči predávajúcemu, ktorý následne zodpovednosť vyvodzuje podľa zmluvného vzťahu s prepravcom.

10. Odmietnutie reklamácie

10.1. Dôvody zamietnutia reklamácie

Predávajúci je oprávnený reklamáciu odmietnuť, ak sa preukáže, že:

  • vada nevznikla chybou výrobku ani jeho dodaním, ale:

    • nesprávnym, neodborným alebo nevhodným používaním,

    • mechanickým poškodením spôsobeným kupujúcim alebo treťou stranou,

    • zásahom do výrobku alebo jeho neodbornou opravou,

    • používaním v rozpore s návodom na obsluhu alebo účelom, na ktorý je tovar určený,

  • tovar bol poškodený živelnou udalosťou (napr. požiar, voda, elektrický výboj),

  • bola reklamácia uplatnená po uplynutí záručnej lehoty podľa § 619 ods. 1 Občianskeho zákonníka,

  • nejde o vadu, za ktorú predávajúci zodpovedá podľa platnej legislatívy.

 Predávajúci môže zamietnuť reklamáciu aj v prípade, že:

  • kupujúci nepredloží tovar, ktorý je predmetom reklamácie,

  • nepreukáže nákup u predávajúceho (napr. doklad o kúpe, faktúra),

  • opakovane reklamuje tú istú vadu, ktorá však už bola riadne posúdená a vybavená.

10.2. Povinnosť riadneho odôvodnenia zamietnutej reklamácie

Aj v prípade zamietnutia reklamácie je predávajúci povinný vydať kupujúcemu písomné vyjadrenie, v ktorom:

  • jasne a zrozumiteľne odôvodní dôvod zamietnutia reklamácie,

  • uvedie, či bola vykonaná odborná prehliadka, testovanie alebo iné preverenie tovaru (a v akom rozsahu),

  • informuje kupujúceho o ďalších možných krokoch (napr. možnosť nezávislého znaleckého posudku).

Kupujúci má v prípade nesúhlasu so zamietnutím reklamácie právo obrátiť sa na nezávislého znalca, Slovenskú obchodnú inšpekciu, prípadne iniciovať mimosúdne riešenie sporu alebo občianskoprávne konanie.

Toto je v súlade s § 18 ods. 6 zákona č. 250/2007 Z. z. o ochrane spotrebiteľa – kupujúceho, podľa ktorého musí predávajúci vystaviť písomné potvrdenie o zamietnutí reklamácie a jeho odôvodnenie.

11. Spôsob informovania o výsledku reklamácie

Predávajúci je povinný informovať kupujúceho o výsledku vybavenia reklamácie bez zbytočného odkladu, najneskôr do 30 kalendárnych dní odo dňa uplatnenia reklamácie, v súlade s ustanovením § 18 ods. 4 zákona č. 250/2007 Z. z. o ochrane spotrebiteľa-kupujúceho.

11.1. Kupujúci bude o spôsobe vybavenia reklamácie informovaný prostredníctvom jedného alebo viacerých z nasledovných komunikačných kanálov, podľa kontaktných údajov, ktoré poskytol pri reklamácii:

  • e-mailovou správou na e-mailovú adresu uvedenú kupujúcim,

  • telefonicky na uvedené telefónne číslo (ak to povaha reklamácie umožňuje),

  • písomnou formou – zaslaním listu na poštovú adresu kupujúceho (najmä pri zasielaní dokladov alebo zamietnutí reklamácie).

11.2. Súčasťou oznámenia o vybavení reklamácie je aj:

  • písomné potvrdenie o dátume a spôsobe vybavenia reklamácie,

  • prípadne odôvodnenie v prípade zamietnutia reklamácie (v zmysle § 18 ods. 6 zákona č. 250/2007 Z. z.).

12. Mimosúdne riešenie sporov (ADR)

V prípade, že kupujúci – spotrebiteľ – nie je spokojný so spôsobom, akým predávajúci vybavil jeho reklamáciu, alebo ak sa domnieva, že predávajúci porušil jeho spotrebiteľské práva, má právo obrátiť sa na predávajúceho so žiadosťou o nápravu.

Ak predávajúci na túto žiadosť odpovie zamietavo alebo na ňu neodpovie do 30 dní od jej odoslania, má spotrebiteľ právo podať návrh na začatie mimosúdneho riešenia sporu podľa zákona č. 391/2015 Z.z. o alternatívnom riešení spotrebiteľských sporov.

Orgánom alternatívneho riešenia sporov pre potravinový a nepotravinový tovar v rámci Slovenskej republiky je napríklad:

Slovenská obchodná inšpekcia (SOI)
Ústredný inšpektorát SOI
Odbor medzinárodných vzťahov a alternatívneho riešenia sporov
Bajkalská 21/A, P.O. BOX 29, 827 99 Bratislava 27
Web: www.soi.sk

Kupujúci majú taktiež možnosť využiť platformu na riešenie sporov online (tzv. RSO), ktorú spravuje Európska komisia a ktorá je určená hlavne na cezhraničné nákupy:

Platforma RSO: https://ec.europa.eu/consumers/odr

Kupujúci – spotrebiteľ – je oprávnený použiť túto platformu na riešenie svojho sporu, ak bol uzatvorený cez internet a týka sa tovaru alebo služieb zakúpených online.

12. Záverečné ustanovenia

Tento reklamačný poriadok nadobúda účinnosť dňa 17.4.2025.

Predávajúci si vyhradzuje právo na zmenu tohto reklamačného poriadku. Všetky zmeny a doplnenia budú zverejnené na webovej stránke e-shopu a zároveň nadobudnú účinnosť dňom ich zverejnenia, ak nie je uvedené inak.

Tento reklamačný poriadok bol vypracovaný v súlade s platnými právnymi predpismi Slovenskej republiky, najmä zákonom č. 40/1964 Zb. Občiansky zákonník, zákonom č. 250/2007 Z.z. o ochrane spotrebiteľa, zákonom č. 102/2014 Z.z. o ochrane spotrebiteľa pri predaji na diaľku, ako aj ďalšími súvisiacimi právnymi predpismi.

V prípade otázok alebo nejasností ohľadom reklamácií nás neváhajte kontaktovať na e-mailovej adrese: info@vecierkashop.sk alebo telefonicky na čísle: +421903409367 a +421904482776.